fredag 6. august 2010

Om barn og spising.

Først må jeg linke til dette innlegget, om Nib`s sommerinteriør konkuranse, siden jeg glemte å legge direkte link til Nib.

Barn og spising.. eller skal jeg si babyer og spising.
Etter å ha vært innom skjønne Jorid sin blogg, å sett på skjønne jenta hennes som "leker med maten", så tenkte jeg at jeg ville dele litt erfariner her.

Elena hadde reflux som vil si at mageinnholdet siger tilbake i spiserøret pga umoden lukkemuskel.
Pga det hadde vi mye problemer med både amming og flaskemating Vi brukte en spesiell mme som heter Enfamil AR, og som kjøpes på apoteket. Vi fikk denne på blå resept da Elena fikk diagnosen på sykehuset.
Da vi begynte med fast føde gikk det bedre, men i perioder hadde hun matnekt. Dette er vanlig, også blant normale babyer, og vår løsning på det problemet var at hun fikk spise selv.
Helt fra hun var 6 mnd fikk hun prøve seg med skjeia i grøt og middag.
Det såg ofte slik ut hos oss:





























Ja, det ble endel gris, men Elena lærte så mye av det. Hun ble tidlig veldig flink å spise selv, uten grising, og spisenekten forsvant ganske kjapt.
Nå tåler jeg litt grising med maten, alt kan jo vaskes, men for de som ikke tåler det så vil jeg nå råde dem til å prøve. Barna trenger å kjenne på maten, og utforske litt selv. Vi har bare hatt positive opplevelser med det ialle fall ::)
Hva mener dere?

2 kommentarer:

  1. Ja barn med reflux kan få ein inn på nye vegar når det gjeld korleis ein skal spise ja.
    Eg har ein som no er 13 år, men i perioder forsatt nekter å spise. Men det å finne mat som gir minst mulig plage og korleis maten ser ut er viktig. Men godt at de fekk vete det så tidleg. Min sønn var nesten 2 år før dei fant ut kva som var gale. Så vi sleit litt frem til den tida ja.


    Men når maten er laga til på rett måte, servert på rett måte, så går det ned. Men ein del matvarer vil han bare rett og slett ikkje ha. Men det finnest jo nok av andre ting å friste han med. :)

    Ha ein fin dag vidare. :)

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Uff, stakkars liten som gjekk med det i 2 år!
    De er alt for lite flinke til å diagnostiesere reflux tidlig i dette landet!
    Vi slapp heldigvis unna mye styr etter at hun startet med fast føde.. det satt liksom bedre i magen og da hun var 1 år var hun helt frisk.
    Takk for koselig innspill, viktig det du skriver :)

    SvarSlett

Hei!
Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg. ♥
Lurer du på noe, så sendt meg en mail så er du garantert svar. :)

Klem Silje

Bloggarkiv

Translate